16-03-2018 HB-Café Delft: Hoogbegaafd en dan… (Beginnerscafé)

In Archief Delft by HB-Café Delft

verslag

Hoogbegaafd, en dan..?

HB-Café Delft organiseerde op 16 maart 2018 voor de vijfde keer een HB-Café voor mensen die nog maar kort bezig zijn met vragen rond hun (vermeend) hoogbegaafd zijn. er waren ongeveer 20 deelnemers in gebouw ‘De Zuster’. Van alle leeftijden. Sommigen wisten al wat langer van hun (mogelijke) hoogbegaafd zijn, velen waren nog maar heel kort met het thema bezig. Een aantal had al van alles gelezen.

Sommige mensen kwamen aarzelend binnen maar al snel voelden ze zich op hun gemak. Na een korte introductie, waarin we o.a. foto’s van enkele ‘beroemde’ hoogbegaafden lieten zien, zoals Mozart, Marie Curie en Johan Cruijff (‘Je ziet het pas als je het door hebt’), vroegen we de deelnemers om per tafel op een blad met gezichtsuitdrukkingen en termen van bijbehorende gevoelens aan te geven welke gevoelens zij nu herkenden met betrekking tot hun hoogbegaafd zijn en welke ze misten, ieder mocht drie stickers plakken. Hier de top vijf van de gevoelens en de aantallen mensen die daar een sticker bij plakten.

• Interested: 9
• Frustrated en confused: allebei 7
• Thoughtful: 5
• Excited, tired en content: alle 4

Als gevoel dat men op de lijst miste, werd genoemd: ‘lost’. Ook gaf iemand aan dat die alles herkende.
Aan sommige tafeltjes zag men onderling hele verschillende gevoelens, bij een andere tafel was men het samen vrij eens. Er was duidelijk een gevoel van interesse bij de deelnemers. Maar frustratie kwam ook vrij vaak voor.
De volgende opdracht was om per tafel uit te wisselen hoe men de (vermeende) hoogbegaafdheid had ontdekt, en om daarna als groepje twee of drie vragen te formuleren voor deze avond. Hier volgen die vragen, samengesteld uit de zes lijstjes.

We hebben ze gegroepeerd naar thema.

Algemeen
• Wanneer zeg je over jezelf dat je HB bent zonder een IQ test te maken?
• Hoe weet ik dat ik HB ben en wat is de meerwaarde van dat weten?

Omgaan met HB
• Nu ‘weten’ we het .. en hoe nu verder?
• Onbegrip, eenzaamheid, en nu? Uitgelachen worden, verdriet. Hoe plaats ik een rem op mijn excitability? Interesse? En enthousiasme?
• Hoe houd je je staande: in de omgeving; op werk; binnen ‘regelgeving’?
• Hoe vind je balans: werk, vrienden; omgeving, vrije tijd; aansluiting ….

Communicatie
• Hoe kun je HB goed bespreekbaar maken (stigma)?
• Hoe maak je het bespreekbaar? Kwetsbaarheid, gêne.
• Deel je HB met je omgeving?
• Hoe kun je de communicatie met niet-hoogbegaafden verbeteren?
• Hoe om te gaan met mensen die niet begrijpen wat je bedoelt?
• Hoe zorg je ervoor dat je niet overkomt als een betweter?

Overig
• Hoe kun je in contact komen met een goede HB-coach?

Deze vragen zouden terugkomen in het programma na de pauze.
Daarna werd het Delphi-model van hoogbegaafdheid uitgelegd, een model dat is ontwikkeld door een groep van 20 experts en dat beschrijvend is. Hoe ziet een hoogbegaafde eruit? Het is te zien als een set van kenmerken, waarvan een hoge intelligentie er één van is. Dit model staat aan de wieg van het IHBV. Vóór die tijd ging bijna alle literatuur over hoogbegaafdheid over kinderen. Ook kwam het principe van de leercurve aan bod:
• Onbewust onbekwaam
• Bewust onbekwaam
• Bewust bekwaam
• Onbewust bekwaam

Zo kun je als hoogbegaafde die zoekende is naar hoe om te gaan met je hoogbegaafdheid, nagaan waar jij behoefte aan hebt om van ‘onbewust onbekwaam’ tenslotte ‘onbewust bekwaam’ te worden. Het beeld van het rijbewijs werd aangereikt: we moeten dat halen om te leren omgaan met dat hele snelle brein, om daarbij niet uit de bocht te vliegen en toch in beweging te blijven anders gaat ie roesten.

Na de pauze bespraken we een aantal topics, vooral uit het domein ‘werk’. Ervaringen vanuit onderzoek en praktijk werden gekoppeld aan de vier A’s van de kwaliteit van de arbeid:
1. Arbeidsinhoud: de taken. Elke hoogbegaafde zou zelf moeten uitvinden wat voor hem of haar de best passende taken zijn, de ideale baan bestaat niet, die moet je creëren.
2. Arbeidsvoorwaarden: geld en tijdsindeling: voor veel HB is het wel belangrijk om de tijd zelf te mogen indelen. Beloning in geld is vaak niet de belangrijkste prikkel.
3. Arbeidsverhoudingen: daar zitten de meeste issues: het communiceren met mensen die anders denken dan jij en het gevoel niet aan te sluiten. Veel zien wat niet goed gaat en daarover willen praten om de situatie te verbeteren kan leiden tot conflicten.
4. Arbeidsomstandigheden: daar speelt de hoogsensitiviteit soms op.

De vier A’s hebben ook interactie met elkaar. Als geen goede fit is tussen de HB werknemer en de 4 A’s kan dit leiden toto bijvoorbeeld burn-out, bore-out en/of conflicten. Dat is allemaal schade.
Er ontstond een levendige discussie met veel ervaringen. Hier was veel onderlinge herkenning. Men gaf elkaar steun en praktische tips. Voor sommigen was het voor zichzelf beginnen een oplossing. Of de keuze voor een kleinere baan met ruimte voor eigen dingen op de andere dagen.

We hopen dat de deelnemers in hun zoektocht verder op weg zullen gaan naar een positieve manier om met hun hoogbegaafdheid te leven. Er werd nog gewezen op alle materialen van het IHBV, zoals leaflets, artikelen, recensie en boeken (webshop). En de vele HB-Cafés.
Na afloop werd er nog door veel mensen uitgebreid nagepraat onder het genot van een drankje.

Pauline Coret en Noks Nauta, team Delft en inleiders van dit HB-Café