12-03-2021 – HB-Café Deventer (online) – burnout of bore-out

In Archief Deventer, Geen categorie by HB-Café Deventer

Spannend! Ons eerste online HB-Café.
Naast de inhoud zal ik hier ook wat schrijven over hoe ik het als organisator heb beleefd.

Voorbereiding

Ik heb wel als deelnemer met Zoom gewerkt, maar nog nooit als facilitator.
Omdat je zo’n avond goed wilt laten verlopen, dus maar een paar YouTube filmpjes over Zoom bekijken.
Om goed beslagen ten ijs te komen, hebben we ook van tevoren met z’n drieën nog even wat functies geoefend.
Een beetje vreemd, om je twee collega’s samen in een break-out room te zetten, maar voor het oefenen prima!

We weten dat onze spreker, Peter Overzier, al meerdere keren een online HB-Café heeft verzorgd.
Hij weet dus hoe het werkt. Het lijkt ons handig ook van tevoren wat afspraken te maken over de rolverdeling.
Peter zegt: “Laat mensen maar gewoon tijdens de presentatie vragen stellen. Liefst in de chat. Zodat jullie ze
aan mij kunnen voorleggen”. Het doorklikken van de powerpoint laat hij liefst ook aan ons over, zodat hij zich
volledig op het spreken en de interactie met de deelnemers kan richten.

De avond begint…

Ik zorg dat ik om 7 uur klaar zit, zodat ik de laatste voorbereidingen kan doen en de zoom sessie kan starten.
We hebben van tevoren afgesproken dat Paul de mensen binnenlaat. Het is handig als één persoon de deelnemers
binnenlaat, zodat hij ze – net als bij een fysieke bijeenkomst – kan afvinken op de deelnemerslijst.
De mensen druppelen langzaam binnen en we kletsen wat met de mensen die er vroeg bij zijn.
Op een gegeven moment is het tijd en na een korte introductie begint Peter zijn verhaal.
Omdat het de eerste keer is, hebben we een Whatsapp groepje aangemaakt waarin Peter en wij drieën (van HB-Café Deventer) zitten, zodat we snel kunnen schakelen als dat nodig is. Wat we ons niet gerealiseerd hebben, is dat elke keer als iemand de wachtkamer binnenkomt, er een “ping” klinkt van Zoom, maar misschien ook wel extra van WhatsApp. Iets om de volgende keer anders te doen 🙂

Stukje theorie

Peter vertelt wat over de stress curve en laat die zien. Er komt een vraag vanuit de deelnemers of het vanavond ook gaat over burnout en bore-out in de privésfeer. Peter geeft aan dat hij vooral focust op het werk.
Er komt een vraag of burnout en bore-out tegelijkertijd kunnen voorkomen. Volgens Peter is dat niet mogelijk, omdat
het twee verschillende punten op de stress curve zijn, die dus andere karakteristieken hebben. Daar zit zeker wat in,
het is wel tegenstrijdig aan wat je vaak leest, dus ik kan me voorstellen dat dit tot verwarring leidt.

Peter noemt nog wat zaken die blijken uit onderzoeken:
– ongeveer 15% van de werknemers ervaart bore-out klachten of heeft bore-out kenmerken
– ongeveer 1/3 van de Britten verveelt zich (weleens) gedurende de dag
– veel mensen zijn ontevreden over hun leidinggevende

Naast de stress curve introduceert Peter het “Job demand and control model”
(zie voor meer informatie bijvoorbeeld https://www.toolshero.nl/human-resources/job-demand-control-model/)
Dit model kun je zelf ook gebruiken als eerste leidraad voor het stellen van vragen over je werk,
in relatie tot het risico op burnout of bore-out.

Break-out rooms

Na de pauze gaan de deelnemers in break-out rooms nadenken over de vraag:
“Wat zorgt voor bore-out bij hoogbegaafden?”
De oogst uit de verschillende groepen:

  • Gebrek aan autonomie
  • Lang wachten op anderen
  • Dingen worden snel routine
  • Anderen tevreden met eenvoudige oplossingen
  • Niet begrepen worden
  • Te weinig op de inhoud
  • Afgekapt worden
  • Gebrek aan gelijkgestemde collega’s
  • Gebrek aan uitdaging
  • Bescheiden
  • Wordt onderschat
  • Gebrek aan controle/invloed
  • Gebrek aan waardering
  • Creativiteit niet kunnen uiten
  • Eerder last (groter risico)
  • Zingeving
  • Niet goed kunnen aangeven wat je nodig hebt
  • Je zoekt snel naar overzicht, daarna beheers je snel de inhoud, daarna is er weinig uitdaging
  • weinig doorgroei mogelijkheden
    waarbij je met de inhoud bezig kunt blijven (alleen management)
  • Je mist snelheid bij collega’s

Wat kun je doen?

Na het delen van deze antwoorden en interactie daarover volgende een break-out sessie met de vraag:
“Wat kun je doen om een bore-out aan te pakken of te voorkomen als je signalen herkent?”

Dit leidde tot de volgende antwoorden:
– Gesprek aangaan met je leidinggevende
– Assertiviteit ontwikkelen
– Onder woorden brengen wat je mist en nadenken over de vraag: “Hoe krijg ik wat ik mis?”
Dit kun je ook eventueel buiten het werk zoeken, bijvoorbeeld in een hobby
– Soms heb je anderen nodig om je te helpen uitvinden wat je zou kunnen helpen: vraag dus hulp
– Meer taken op je nemen
wat dan weer als risico heeft dat je op een gegeven moment tevéél taken op je neemt
– Een studie gaan doen
– Zorgen voor meer zingeving in je baan of een baan waarin je meer zingeving ervaart
– Werken op projectbasis (meer afwisseling)
– Een goede loopbaancoach inschakelen die ervaring heeft met hoogbegaafdheid
– Projecten creëren waar je je energie in kwijt kunt
– Vergaderingen zien als een “meditatief moment” 🙂
– Privé projecten tijdens het werk, mits je je daar niet schuldig bij voelt
– Als zelfstandige / ZZP-er verder gaan
– Jezelf (blijven) uitdagen

Het faciliteren van de online bijeenkomst

Ik vind het leuk om de bijeenkomst te faciliteren. Het doorgeven van de vragen uit de chat aan Peter gaat prima.
We merken ongeveer 25 minuten na het begin dat mensen beginnen af te haken. Peter is dan nog bezig met zijn
theoretische inleiding. “Note to self”: een volgende keer te zorgen dat er eerder interactie is.
Op een gegeven moment geeft een deelnemer met een privébericht in Zoom aan dat ze graag anoniem een vraag wil stellen. Ik neem de vraag in ontvangst en geeft hem, ook weer met een privébericht door aan Peter. Ik vraag de betreffende deelnemer of het goed is dat Peter de vraag anoniem houdt, maar wel het antwoord deelt met de groep. Dat vindt ze goed en het antwoord van Peter zou zomaar relevant kunnen zijn voor andere deelnemers. Het voelt goed om op deze manier de deelnemers optimaal te kunnen faciliteren.

Naborrelen

Na het formele programma blijven nog 14 mensen om na te borrelen. Er ontstaat een geanimeerd gesprek waar nog een en ander verder wordt besproken. Eén voor één nemen de deelnemers afscheid en rond kwart over tien beëindigen we de avond.

Boekentips

“Leven met intensiteit” van S. Daniels
“Refuse to choose – Use all of your interests, passions, and hobbies to create the life and career of your dreams”
van Barbara Sher
“Hoe word je alles / Voor mensen die nog steeds niet weten wat ze willen worden” van Emilie Wapnick